Drifting i Sverige

Drifting började som mycket annat inom motorsporten som en liten subkultur med några få utövare. Det hela började i japan med några vågade förare som tävlade mot varandra genom att sladda på kurviga vägar till att växa till en erkänd del av motorsporten med riktiga banor. Idag ser det väldigt annorlunda ut. I takt med att sporten växt så har man implementerat regler som både är till för att hjälpa till med bedömning såväl som för förarnas säkerhet. Reglerna varierar mellan klasserna, här är några exempel:

Modified

Här är bara singelkörning tillåtet, vilket innebär att man kör ensam på banan. Det finns även en hastighetsgräns här, högsta tillåtna toppfarten är 80 km/h. Säkerhetsbur är något man rekommenderar här, men det finns inga krav på det, till skillnad från andra klasser.

Semi-pro

Här är man inte lika hård på hastighetsbegränsningarna, dock så bör man hålla sig till 80-100 km/h beroende på hur banan ser ut. Man har även ett krav på banlicens som en besiktare utfärdar. I denna klass så är det tillåtet med både twin och singelkörningar.
Twinkörningar innebär att man är 2 på banan och man bedöms efter sin förmåga att hålla sig nära den ledande bilen, föraren av den ledande bilen ska hålla den jagande bilen bakom sig samtidigt som han eller hon följer banan på ett snyggt sätt. Här är det även krav på säkerhetsbur i bilen. Säkerhetsburens uppgift är att skydda vid eventuella krockar eller krascher, buren ska vara besiktigad och godkänd för att få användas.

Pro Int

Det är den högsta klassen vi har i Sverige. Här råder inga hastighetsbegränsningar och tävlingarna genomförs ofta på stora racingbanor eller flygfält. Här har man också krav på både säkerhetsbur och banlicens.

En tidskrävande sport

Bilarnas utseende och prestation kan variera då det är väldigt vanligt att förarna bygger sina egna bilar enligt smak och tycke, även fast det finns regler att förhålla sig till. Det är inte ovanligt att bilar har upp emot 1000 hästkrafter vilket leder till fartfyllda och händelserika tävlingar. I och med detta så blir det en ganska krävande sport då man ofta behöver kunskapen att hålla sin bil i gott skick, samtidigt som man givetvis behöver träna för att kunna prestera som förare.

Tävlingar

Vi har många små och stora tävlingar i Sverige idag, en hålls under Elmia-mässan. Där hittar man även en hel del utställningar och uppvisningar. Det kan vara allt från mopeder till unika utställningsbilar. Du med motorintresse kommer garanterat hitta något som som faller dig i smaken. Det hålls en hel del andra evenmang också. Gatebil som brukar hållas i mitten av Juni är ett bra exempel, där hålls det både tävlingar, uppvisningar och konserter. Amatörförare har också möjlighet att testa sina bilar på bana, vilket är väldigt uppskattat.