Att träna crossfit

Den nya extremträning som blivit populär är crossfit. Man kan redan tävla i världsmästerskap i grenen och den dyker upp på allt fler gym runt om i landet.

Vad är crossfit?

Crossfit handlar om att få ned träningstiden samtidigt som man maximerar resultatet. Man jobbar alltså i hög intensitet genom hela passet, inga intervaller eller långa pauser. Det gäller alltså att ta i allt man har från första början och ända till slutet.

Övningarna härstammar från naturliga rörelser som vi är skapta för att göra: klättra, hoppa, släpa, kasta och lyfta. Man vill alltså skapa naturliga rörelser med explosivitet. Sedan kan övningarna anpassas för olika sporter: för att träna distanslöpning, rodd, orientering, simning och tyngdlyftning.

Crossfit tränar man gärna i grupp eftersom man blir peppad av sina träningskamraters prestationer och man kan agera stöd när det börjar bli jobbigt. Efter att man har lärt sig grunderna in om crossfit går det även att träna ensam, men det är roligare att göra det tillsammans.

Vad behöver man?

Egentligen behöver man inte så mycket mer saker än man behöver på andra träningspass. En vattenflaska är obligatorisk. Man kommer att svettas och tappa mycket vätska under passen.

En del utövare yrkar även på de positiva effekterna av kompressionskläder. Det är kläder som sitter väldigt tajt runt kroppen och fungerar lite som stödstrumpor. Som den här sajten säger kan kompressionskläder:

Tights i kompressionsmaterial som fokuserar muskelkraften och bidrar till optimal kroppsposition. En mix av två högkvalitativa material ger perfekt balans mellan kompression, rörelsefrihet och fukttransport. Plagget har dessutom graderad kompression för att främja blodcirkulationen.

Utövar man crossfit på gym kan man låna deras utrustning för att träna. Tänker man träna själv på samma sätt som man gör på gymmet, behöver man lite hjälpmedel för att få ett bra träningspass. Man behöver hantlar, skivstång, kettlebells, pilatesboll, yogamatta och andra saker beroende på vilken typ av övningar man ska göra. Eller så kan man skala ned övningarna till det mest fundamentala och endast använda sin egen kropp.